Aktuality

Ducati Superquadro Mono: nový benchmark medzi jednovalcovými cestnými motormi

26.10.2023

Ducati sa vracia k výrobe cestného jednovalca, 30 rokov po legendárnom Supermono 550. Superquadro Mono: má zdvihový objem 659 ccm, systém Desmodromic a je novým benchmarkom v kategórii z hľadiska výkon.


Superquadro Mono, navrhnutý výberom prepracovaných materiálov a riešení pre každý komponent, je založený na motore Panigale 1299, ktorý predstavuje poslednú evolúciu street-legal dvojvalca Ducati. Tento jednovalec zdedil piest s priemerom 116 mm, tvar spaľovacej komory, titánové nasávacie ventily s priemerom 46,8 mm, oceľové výfukové ventily s priemerom 38,2 mm a Desmodromický rozvod (Desmo).

Názov Superquadro pochádza z pomeru (1,86) medzi vŕtaním (116 mm) a zdvihom (62,4 mm), ktorý je najextrémnejší v kategórii. Rekordné vŕtanie umožňuje použitie ventilov s veľkým priemerom v prospech výkonu, čo by však nebolo možné bez systému Desmodromic. Tento systém, ktorý Ducati používa aj na motocykloch MotoGP, umožňuje prekonať limity ventilových pružín, čo umožňuje extrémny zdvih ventilov. Systém Desmodromic tak výrazne prispieva k výkonu aj k možnosti dosiahnuť veľmi vysoké otáčky.

Vďaka týmto riešeniam poskytuje Superquadro Mono maximálny výkon 77,5 k pri 9 750 ot./min. a je schopný dosiahnuť 10 250 ot./min., teda hodnoty, ktoré cestný jednovalec doteraz nedosiahol. Krútiaci moment, ktorého maximálna hodnota je 63Nm pri 8 000 ot./min., je rozložený obzvlášť priaznivo, výsledkom čoho je lineárny a využiteľný výkon. To všetko pri dodržaní limitov homologizácie Euro 5. V pretekárskej konfigurácii s výfukom Termignoni dokáže tento jednovalec dosiahnuť neuveriteľnú hodnotu maximálneho výkonu 85 koní pri 9 500 ot./min.

Superquadro Mono sa bude používať v odladenej verzii aj na motocykloch pre držiteľov vodičského oprávnenia skupiny A2 (do 35kW).

Technické riešenia a prepracované materiály pre výkon a ľahkosť

Piest s priemerom 116 mm je absolútnym rekordom pre sériový jednovalec. Vyznačuje sa usporiadaním „box in box“ ako piesty Panigale V4 R, rovnako je piestny čap vybavený povrchovou úpravou Diamond Like Carbon (DLC), aká bola použitá pre plášť piestu Panigale V4 R. Kompresný pomer je rovný 13,1:1.

Tak ako na motore Desmosedici MotoGP, aj vahadlá systému Desmodromic sa môžu pochváliť povrchovou úpravou DLC (Diamond Like Carbon), ktorá znižuje trenie a zvyšuje odolnosť. Rozvod je riešený zmiešaným „tichým“ systémom ozubených kolies a reťazí.

Prívod paliva zabezpečuje vstrekovač a škrtiaca klapka oválneho prierezu s ekvivalentným priemerom 62 mm. Ovládá je systémom ride-by-wire, ktorý ponúka tri rôzne režimy výkonu (vysoký, stredný, nízky).

Kľuková skriňa integruje vodný plášť okolo valca, ktorý je zhodný s motorom 1299 Superleggera. Použitie hliníka sa vyznačuje výhodami z hľadiska hmotnosti ako aj chladenia vďaka tenkosti stien. Toto riešenie tiež umožňuje upevniť hlavu priamo na kľukovú skriňu, čím sa získa oveľa kompaktnejší motor s rovnakou tuhosťou konštrukcie. Kryty spojky, alternátora a hlavy sú vyrobené z horčíkovej zliatiny, opäť pre zníženie hmotnosti na minimum pri zaručení vysokej mechanickej odolnosti.

Kultivovaný chod motora zabezpečuje dvojica vyvažovacích hriadeľov (jeden predný a jeden zadný) ovládaných ozubenými kolesami. Predlohové hriadele tiež ovládajú vodné a olejové čerpadlo.

Usporiadanie dvoch predlohových hriadeľov umiestnených na boku kľukového hriadeľa umožňuje úplné vyrovnanie zotrvačných síl bez vnášania ďalších nežiaducich síl alebo momentov. Vďaka tomuto riešeniu je motor schopný bežať vo veľmi vysokých otáčkach pri zachovaní úrovne vibrácií porovnateľnej s motorom  V-twin 90°.

Superquadro Mono sa spolieha na dve lamelové čerpadlá. Výtlačné, ktoré zabezpečuje účinné mazanie motora, a rekuperačné, ktoré sa nachádza v priestore ojnice a odoberá olej z bočných priestorov alternátora a krytov spojky, aby sa znížili straty trením oleja s pohyblivými časťami. Toto čerpadlo spolu s ventilom umiestneným v prefukovacom okruhu privádza do priestoru kľukového hriadeľa podtlak ako pri pretekárskych motoroch, aby sa znížil odpor pohyblivých častí a zabezpečila sa efektívna regenerácia mazacieho oleja za akýchkoľvek podmienok.

Prevodovka sa spolieha na šesť prevodových stupňov s prevodovými pomermi odvodenými zo skúseností získaných s Panigale V4. Prvý prevodový stupeň je v skutočnosti dlhý, aby umožnil jeho použitie v pomalých zákrutách s využitím maximálneho dostupného ťahu. Spojka je v olejovom kúpeli s progresívnym vzájomne prepojeným hydraulickým ovládaním, vyznačujúca sa obzvlášť zníženým zaťažením páky a špeciálne vyvinutá tak, aby ponúkala jednoduché a intuitívne správanie pri brzdení, s maximálnou modulovateľnosťou pri uvoľnení a pri riadení motorovej brzdy, aby sa uľahčilo prekĺznutie pri nájazde do zákruty.

Prevodovka môže byť vybavená systémom Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down. V tomto prípade sa DQS spolieha na magnetický (Hallov) snímač a nie na tradičný snímač zaťaženia, aby sa zlepšila presnosť a spoľahlivosť.